reklama

A máme po komunálkach

Ako som písal v predošlých blogoch, budem v nich pokračovať práve preto, že tém je naozaj dosť a nielen v mojom okolí. Sú veci, o ktorých by sme podľa mňa mali hovoriť, pretože sa nás týkajú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

V sobotu sa o 20.00 uzatvorili volebné miestnosti. Celoslovenská účasť tesne pod 50%(49,69%), priemer síce pekný, ale Bratislava má len 33,57% a Košice ešte o čosi menej 33,47%. SMER si naplnil svoj cieľ - ovládnuť obe metropoly. V Bratislave to síce pán nový primátor Milan Ftáčnik neprezentuje, ale po jeho vete "bez podpory SMERu by som nevyhral" to ja naozaj inak chápať nemôžem. Zostáva len dúfať, že naozaj bude dobrým prímatorom - bez káuz, pochybných previazaní a že myslí svoje slová "najprv zeleň, potom výstavba" doslovne. Na hodnotenie jeho práce, ale aj 45-tich mestských poslancov budeme mať najbližšie 4 roky a určite nielen raz budem o ich činnosti písať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Starostovia, miestni aj mestskí poslanci vzišli zo včarajšej voľby nás občanov. Keďže ja sám som obyvateľom mestskej časti Vrakuňa, za ktorú som aj kandidoval na poslanca, mám na to asi celkom jasný pohľad. Moje nasledovné slová nechápte ako vylievanie si žiaľu z neúspechu. Napriek tomu, že som neuspel, je to pre mňa neoceniteľná skúsenosť. Kto môže povedať, že si to prežil celé od vypísania prihlášky na kandidatúru, kampaň, vhodenie hlasovacieho lístka až po prepočítavanie hlasov, korého som sa zúčastnil na vlastnú žiadosť :-) Pýtate sa, prečo som mal potrebu byť pri otváraní hlasovacích lístkov? Chcel som vidieť, ako sa to naozaj prepočítava, a celkom dobre na základe toho pochopíte psychologické správanie voliča, ale aj člena komisie, ktorý stále vníma, že sa aj jemu pozeráte na prsty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Volil som vo volebnej miesntosti pre volebný obvod číslo 1 a práve tam som chcel byť pri otváraní obálok. Zo 6 -tich prítomých členov komisie boli hneď na začiatku predseda a ešte jeden člen komisie proti tomu, aby som sa spočítavania hlasov zúčastnil, ostatní členovia však s mojou prítomnosťou súhlasili. Tak som mohol zostať. V našej miestnosti sa otváralo asi 296 vhodených obálok. V každej mohli byť maximálne 4 hlasovacie lístky. Toto všetko trvalo členom komisie, od 20.02 do asi 23.30. Neskutočne dlho, pretože sa niektoré lístky a hlasy prepočítavali aj 4x. Občas som nevedel, či sa mám nad tým len pousmiať, alebo aj plakať, práve keď každý začal robiť niečo iné, bez jasnej koordinácie. Najradšej by som utiekol, ale počas prepočítavania nikto nesmie opustiť miestnosť - čo si myslim, že je vcelku správne. Práve v našej miestnosti bol boj o miesto starostu medzi pani Ľudmilou Lackovou a pani Henrietou Peškovičovou, tretí by bol pán Ladislav Fatura a preto som aj čakal, že by to takto mohlo byť v celej Vrakuni. V iných miestnostiach to však bolo úplne inak, keďže novým starostom Vrakune bude pani Ľudmila Lacková (presne tá, ktorá mala víziu zastavania parku a vízia stavby ju stále neopustila), druhý skončil pán Ladislav Fatura (rozdiel je asi 150 hlasov).A tretia skončila pani Henrieta Peškovičová. Tá je teraz celko dosť sklamaná a vylieva si zlosť na serveri vrakuna.net asi niečo v tom zmysle, že jej tento server "zničil" jej kampaň. Ja už len čakám, kedy si spomenie na môj otvorený list, na ktorý nevedela odpovedať(inak už nemusíte reagovať).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poslanci do mestského zastupiteľstva - jasný víťaz pán Kugler (SDKU-DS, podporovaný na oplátku aj SaS, KDH a OKS), o ktorom sami navrhnutí poslanci z SDKU-DS pred voľbami hovorili ako o ich pôvodnom kandidátovi na starostu. Žiaľ, vyššie stranícke hlavy rozhodli podporiť pani Peškovičovú. Druhým mestským poslancom sa stal pán Milan Šindler (KDH, podporovaný v koalícii aj SaS, OKS a SKDU-DS), tvrdá stranícka dohoda SDKU-DS a KDH. Podľa toho, čo som videl nielen v miestnosti, ale aj v oficiálnych výsledkoch by druhou mestskou poslankyňou mohla byť Zuzana Schwartcová, ktorá išla s podporu SMK. Tá je asi rada podporovaná dvoma politickými stranami, keďže na miestneho poslanca išla s SKDU-DS. No, niekto urobí všetko pre moc. Avšak značka SMK jej nepomohla a prečo? To sa dočítate nižšie pri miestnych poslancoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže poďme na miestnych poslancov - nastala veľká výmena. Nielenže sa znižuje počet poslancov z 21 na 15, z pôvodných poslancov zostali vo volebnom obvode číslo 1 len dvaja z SDKU-DS - Ladislav Kugler a Jozef Valach (lokálny riaditeľ Thermmingu, ktorý už vlastní aj rozvodnú sieť tepla a všetky kotolne vo Vrakuni), ďalej v druhom volebnom obvode náš "multifunkčný" Marek Hargaš z Občianskych Kandidátov. Ostatní 12 poslanci sú uplne noví. Či je to dobré, alebo nie, uvidíme po pár mesiacoch ich práce a teraz je to na každého posúdení. Kto sú práve títo noví poslanci mestkej časti Bratislava Vrakuňa ?

Volebný obvod číslo 1:
- Zuzana Schwarzová (SDKU-DS) - (44 rokov), podnikateľka, súčastná poslankyňa vo VÚC (nebyť volieb, bežný občan ani nevie že je vo VÚC)
- Jana Némethová (SDKU-DS) - (34 rokov) riaditeľka tanečnej školy. Prvý náhradník, keďže Ľudmila Lacková uspela na pozícii starostu
- Andrea Macháčová (Nezávislý kandidát) - (42 rokov) - riaditeľka ZŠ Železničná
- Pavel Drozd (SMER-SD, SZS) - (25 rokov) - obchodný riaditeľ
- Bystrík Žák (SDKU-DS) - (40 rokov) - ekonóm, Riaditeľ úradu BSK
- Stanislav Bruna (SKDU-DS) - (32 rokov) - manažér, ale aj riaditeľ odboru BSK pre operačné programy Bratislavského kraja
- Anna Murcinová (Nezávislý kandidát) - (50 rokov) - učiteľka na ZŠ Železničná

Volebný obvod číslo 2:
- Dana Gabrielová (SMER-SD, SZS) - (36 rokov) - zdravotná sestra v gynekologickej ambulancii na Bebravskej
- Oľga Petrovská (SMER-SD, SZS) - (53 rokov) - pedagóg, zástupkyňa riaditeľa pre prvý stupeň na ZŠ Rajčianska
- Ľudmila Hlásna (SMER-SD, SZS) - (59 rokov) - ekonóm
- Marián Petrovský (SMER-SD, SZS) - (25 rokov) - vysokoškolák
- Martina Vašková (SDKU-DS) - (33 rokov) - ekonómka

Máme 7 poslancov za SDKU-DS, 5 poslancov za SMER-SD a SZS, 1 poslanca z OK a 2 nezávislých poslancov. Máme tu stav vlády pravice a ľavice, kde ručičkou na váhach budú nezávislí poslanci.

Keďže som využil možnosť byť pri otváraní obálok, presne som videl a následne úplne pochopil, ako volili občania v našej mestej časti. Dovolím si povedať, že 98% hlasov išlo formou "výber" strany, ktorá je mi blízka. Obyvatelia podporujúci vo voľbe pani Peškovičovú podporili aj jej veľkú koalíciu, ostatný išli kľúčom "za vlády SMERu mi bolo lepšie, preto volím SMER". To isté platí pre SDKU-DS, kde ľudia nechceli KDH. Tieto voľby asi plne odzrkadľujú názor ľudí na súčasnú vládu pravice a porovnávajú, ako im bolo za vlády SMERu. Je to tak, aj pri výbere starostu v našej mestkej časti. 32,3% zo zúčastnených voličov vybrali starostku, ktorú sme tu mali 16 rokov, ale pred 4 rokmi ju nahradil nezávislý kandidát. Vracia sa, ale ostatných to neteší. Ale koho sme si zvolili, toho máme na najbližie 4 roky. Väčšina Vrakunčanov nebola voliť, účasť bola len niečo cez 27%, ale je to viac ako pred 4 rokmi. Z Bratislavy sme teda časť mesta, kde bola druhá najnižšia účasť.

Zvíťazili teda dve veľké strany - SDKU-DS a SMER-SD, z ktorých ani jedna nerobila tak rozsiahlu kampaň ako koalícia KDH, S.A.S., OKS a SDKU-DS (to si však nominovalo vlastných poslancov). Občania volili strany, nie ľudí a práve na tom môžu pohorieť. Koaliční kandidáti a bývalí poslanci zlyhali na plnej čiare. Predpokadám, že stranícke tlaky budú dostatočné na presadenie jasných záujmov. Necháme sa prekvapiť, či občan nebude na poslednom mieste a niekto nezabudne na jeho názor. Budeme sledovať každé ich rozhodnutie a verme, že kauzy ako Okná za 700.000€ (kde boli zapletení ľudia z KDU, OK, ale aj SDKU) a rozpredaj majetku ako v prípade Žitavy sa nebude opakovať.

Peter Řehánek

Peter Řehánek

Bloger 
  • Počet článkov:  26
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Bratislavčan, Vrakunčan, Online marketérPeter Řehánek Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu